داکت غبارگیر و انتقال هوا

داکت غبارگیر و انتقال هوا

Dust Collector and Air Transfer Ducting Systems

یکی از مشکلات کارخانجات و صنایع مختلف انتقال مواد آلاینده نظیر سیالات (گازها و مایعات)، مواد پودری شناور (Fluidized) و مایعات مختلف و یا غبار ناشی از خطوط تولید به خارج از سیستم تولید می باشد. برای انتقال این غبارآلات و مواد سیال از محل های تولید غبار به غبارگیر و از غبارگیر به فن، از کانال های هوا یا داکت استفاده می شود. همچنین از داکت برای انتقال هوای گرم کوره به خشک کن و انتقال هوای مطبوع کهت تهویه نیز استفاده می شود. اصطلاحا به این پروسه و سیستم داکت کشی و کانال کشی صنعتی در کارخانجات و خطوط تولید داکتینگ (Ducting) گفته می شود. داکت ها اغلب از فلز (فولاد ضد سایش) با گرید های مختلف نظیر هاردوکس، کوارد، دلیدور و … و با مقاطع دایره ای، مستطیلی و یا مربعی شکل ساخته می شوند و ضخامت بدنه آنها نیز می تواند از کمتر از یک ملیمتر تا چند سانتیمتر باشد.

داکت ها یکی از الزامات و اجزا حیاتی در کلیه صنایع می باشند. محاسبه دقیق قطر لوله ها، شعاع گردش در زانویی ها و تبدیل ها، سرعت حرکت هوا و مواد همراه و آن و همچنین در مراحل ساخت نیز گسترش دقیق ورق های نقاط برخورد و تهیه نقشه ها با در نظر گرفتن سایر تجیهزات و سازه های موجود از اهمیت بالایی برخوردار است، که این امر در نهایت باعث عملکرد صحیح این سیستم می شود و بهره وری کارخانجات و صنایع تولیدی را افزایش داده و هزینه های آنها را کاهش می دهد.

در این سیستم ها اگر سرعت هوا کم باشد، احتمال ته نشین شدن غبار در داخل داکت و متعاقبا گرفتگی داکت وجود دارد. در صورت بالا بودن سرعت هوا نیز ذرات غبار می توانند باعث سایش زودرس داکت و در نتیجه سوراخ شدن آن شوند. همچنین سرعت زیاد هوا، باعث افزایش افت فشار هوا شده که در اینصورت توان مصرفی فن مکش بالا خواهد رفت. مثلا در سیستم داکتینگ غبارگیر در یک کارخانه سیمان، مواد و آلاینده ها ابتدا به بگ فیلتر و سپس به فن (ایمپلر) و پس از آن به استک منتقل می شوند که در این فرایند بعضا سرعت جریان هوا به حدود 20 متر بر ثانیه می رسد. به همین دلیل در دپارتمانهایی که غبار ساینده با سرعت بالایی در حرکت است، داخل داکت توسط ملات دنزیت پوشش داده می شود.

سیستم های داکتینگ در صنایع مختلفی همچون صنعت فولادسازی، کارخانجات گندله سازی، تولید کنسانتره، محصولات شیمیایی، صنعت سیمان، صنعت آهک و گچ، صنعت مس، کارخانه آسفالت، صنایع غذایی، قند، گندم و برنج، تخلیه و بارگیری کشتی، معادن، صنایع بازیافتی، صنایع چوب، صنایع کاغذ سازی، صنایع نفت و پتروشیمی و پالایشگاه ها و … استفاده می شود.

یکی از روش های رایج اتصال در داکت ها استفاده از فلنج می باشد. همچنین از سیستم هایی نظیر اکسپنشن جوینت (اکسپنشن جوینت پارچه ایی و اکسپنشن جوینت فلز) نیز در اتصالات بهره گرفته می شود. اکسپنشن جوینت ها در واقع نوعی از اتصال می باشند که خاصیت ارتجاعی و کشسانی دارند و در انواع مختلفی نظیر آکاردئونی و … طراحی می شوند. قابلیت ارتجاعی آنها باعث بهبود عملکرد در انبساط و انقباض و یا لرزش های ناشی از فرآیند تولید می گردد.

برای مشاهده پروژه های ساخت و نصب داکت غبارگیر توسط شرکت مجد سپاهان کلیک کنید …

شرکت مجد سپاهان توانایی ساخت داکت به همراه کلیه اتصالات اعم از زانو (Elbow)، سه راهی (3Way)، تبدیل (Reducer)، دامپر (Damper)، هود (Hood) و دیگر اتصالات مورد نیاز از قطر 200 تا 5000 میلیمتر با ضخامت 2 تا 30 میلیمتر را دارا می باشد. کلیه فرآیند طراحی و تهیه نقشه های کارگاهی توسط کادر متخصص و با استفاده از نرم افزار های تخصصی انجام می شود.

داکت غبارگیر و انتقال هوا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!